Friday, September 9, 2011

Life is like a box of chocolates. You'll never know what are you going to get.


Tom Hanks. Hän ei kaipaa esittelyjä. Okei ehkä vähän. Tom Hanks is Forrest Gump. Tom Hanks is God. Katoin tänään Forrest Gumpin. Se leffa on paras ikinä. Kuuluu mun TOP-5 leffoihin. En oo ikinä nähny leffaa jossa ois yhtä paljon kaikkia tunteita ja ajatuksia. Ja täydellisyyttä. Näyttelijät. Ihania. Kuvaus - ihana. Kaikki toimii. 
Mul tulee aina Forrest Gumpista mieleen mun isä. Itseasias kaikista leffoista, missä on Tom Hanks. Iskä oli Hanksin suuuuuri fani. Näin Forrest Gumpin, Saving private Ryanin ja Cast Awayn ekan kerran iskän kaa. Tykkäsin siitä, mite iskä aina kerto mulle leffoista taustaa. Selitti mitä niissä tapahtuu. Pelottavissa kohissa se aina jakso muistuttaa, että se on vaan elokuva. Muistutan sitä itelleni vieläki pääni sisällä ku katon leffoja yksin. Se on vaan elokuva, ei se tapahdu oikeesti. 

Mun isä oli vitun hieno ihminen. Oli. Se kuoli 2010 huhtikuussa. Puoltoista vuotta sitten jo melkeen. Ajattelen sitä vieläki joka päivä. Mul on sitä ikävä. Haluisin kysyy siltä apuu. Kertoo sille mun kuulumisista. Sitä aina kiinnosti ne. Se aina jakso olla ystävällinen vaikka mä olin kui ilkee. Se oli alkoholisti. Sen takii mä vihasin sitä viimesen vuoden ajan. Se asu Vuosaaressa, ja me käytii siellä mun veljen kanssa jokatoine viikonloppu. Joka kerta se oli kännissä. Joka lauantai, joka sunnuntai se oksens aamusin. Joka päivä se silti avas uuden Sandells-tölkin. Mutta aika kultaa muistot, se on totta. Se on perseestä, mutta se on totta. 



Iskä oli mulle kauheen tärkee. Tykkäsin siitä aina enemmän ku mutsista ikinä. Sil oli huumorintajuu. Se oli samanlaine ku minä. Yhtä kieroutunu huumorintaju, yhtä ajattelevainen, yhtä kiinnostunut. Yhtä ymmärtäväinen. Sympaattinen. Musikaalinen. Se kirjotti sanotuksia ja muutamaan se sai sävelenki. Niin minäkin. Oon jatkanu nyt sen keskeneräsiä melodioita, jotka oon löytäny. Se tykkäs kans tehä ruokaa. Se oli sen intohimo. Joka lauantai se teki ruokaa. Hyvää ruokaa. Siis oikeesti ihan vitun hyvää. Naudan sisäfilettä, perunaa jossain muodossa (=rösti, uuniperuna, uunibataatti yms.), jotain salaattia, jonka mä yleensä tein. Tai pizzaa. Itetehty pizza on parasta. Huomenna ajattelin tehdä ihan itse röstiperunoita, lihapullia ja jotain ihme öljykastiketta. We'll see mitä siitäki tulee.!

By Timo Pokela 7.5.1998

Pikku Pääskynen

Kato ihmisen lapsi
tuolla lentää se lintu
mikä pitääkään ilmassa sen

En minäkään huomannut,
kuinka sen lento
hento onkaan niin ihmeellinen

Sen opetin sulle ja kiersi se mulle,
kun sanoit niin ihmetellen

Kato isi tuollon lintu ja mulla on siivet
mut lentoon miks pääse mä en.
Hei nosta mut korkeelle ja vielä vähän
mä oon pikku pääskynen.

Noi sanat kertoo musta ja mun veljestä kun me leikittiin ihan pieninä meiän Järvenpäässä olevan kerrostalon pihan hiekkalaatikolla ja taivaalla meni pääskyjä. That's why I love Järvenpää. Tulee nii nostalginen olo. Ettehän pilaa sitä oloa tai näitä muistoja?

I love you still, Dad.

No comments:

Post a Comment